Bra att ha – sociala medier

av normananna

I mitt kommande yrkesliv som språkkonsult tänker jag mig att följande fem sociala medier kan vara bra att använda.

 

LinkedIn – en plattform för yrkesverksamma där jag kan byta information, hålla kontaken och söka jobb. Förhoppningsvis ett ställe som kan främja min karriär! Undrar jag över något finns det även branschexperter som kan ge mig svar.

Twitter – ett bra ställe där jag kan nå ut till många med mina uppdateringar. Förhoppningsvis får många upp ögonen för min verksamhet och vikten av ett fungerande språk. Ett bra forum för att ”hänga med” i vad som händer och för att marknadsföra sig.

WordPress – med en blogg marknadsför jag också min verksamhet och ger en djupare inblick i vad det innebär att vara en språkkonsult. Bloggen kan jag också använda som ett ”visitkort” där mina framtida arbetsgivare eller kunder förstår vem jag är och vad jag gör och därmed inser att de behöver mig.

Diigo – här kan jag bland annat markera stycken eller ord i dokumenten jag arbetar med. Ett bra verktyg för att ha struktur på sitt arbete och kunna gå tillbaka och se vad jag läst och kommenterat.

Google docs – när jag och mina kollegor vill dela dokument mellan varandra är Google docs ett utmärkt verktyg. Då kan vi befinna oss på olika platser men ändå få ta del av dokumenten på ett smidigt sätt.

