New new media? Web 2.0? The interactive web?

av normananna

Ja, vad ska vi egentligen kalla det? Den här webben med bloggande, twittrande, facebookvänner och wikipedia-sökningar. Den nya tiden. Som inte känns väldigt ny, utan som är något jag relativt länge har stött på. Intet sagt att jag varit särskilt aktiv, har varken twittrat eller bloggat märkvärt, men ändå. Det har funnits med ett tag och man har deltagit på ett eller annat sätt. Helst skulle jag bara vilja kalla det för webben. För det är väl lite så det är för mig just nu. Allt bakom internet-knappen (symbolen? ikonen?… ja ni ser, jag vet inte ens vad det heter) på min datorskärm är webben. Om den är new new eller 2.o eller interactive, har jag inte funderat särskilt på. På tiden nu då, kan tyckas!

Paul Levinson som förespråkar New new media skriver bl.a. att benämningen Web 2.0 blir ett problem, då siffror inte innefattar betydelse på samma sätt som bokstäver och att det bara tyder på en skillnad från den web som fanns innan. Men jag vet inte, vad säger New new media mer än att det är nyare än den tidigare? Vad blir nästa potentiella steg då? New new new media. Tjatigt. Trots det låter ändå new new media lite mäktigt. Lite som att det vore sagt av han med den mörka trailer-rösten. Jag vet inte, jag svävar nog iväg lite.

Vad jag kommer fram till är att The interactive web är namnet jag gillar bäst. Det som genom endast namnet tydligast förklarar vad det verkar vara. För det är väl vad ”det här nya” handlar mycket om (även om det är mer därtill och därbakom)? Interagerande människor. Ett samspel med människor som twittrar och vill synas, människor som knyter nya kontakter på facebook och bloggar med tusentals läsare varje dag. Som vi sett på youtube-klippet är det vi som är webben. En ny webb. Eller en helt ny värld, som farfar Göte sa när han på julafton med stora ögon kommunicerade med min bror i Kanada via Skype.

